Studenten ontdekken kwaliteiten in escaperoom

Je betreedt een donkere ruimte, weet niet wat je er aantreft en de deur gaat op slot. Ruim dertig studenten van de College Company van het Friesland College gingen de uitdaging aan: ze moesten binnen twintig minuten uit een escaperoom zien te ontsnappen.

Een week lang stond de Esch Cape, de mobiele escaperoom van het bedrijf Friesland Boeit, in de Kanselarij in Leeuwarden. Ook studenten van de College Company werken en leren in de Kanselarij. Omdat zij echte bedrijven op de markt gaan brengen, is het belangrijk om de eigen kwaliteiten goed te kennen. De escaperoom is een van de middelen die hiervoor ingezet wordt.

‘Anders dan in computerspelletjes’
Stan van der Meulen zit in het tweede jaar Handel & Ondernemen en is net bij de College Company begonnen. Met drie klasgenoten ging hij de escaperoom in.

“Het was heel interessant om te doen. Ik heb weleens spelletjes op de computer gedaan waarin je ook uit zo’n kamer moet komen, maar in het echt is het wel heel anders. Je moet veel samenwerken en overleggen. In het begin hebben we alle kastjes en laadjes opengetrokken. Toen we een code moesten oplossen om de kluis te kunnen openen, zijn we gaan samenwerken. We vonden de code, maar toen hadden we nog maar één minuut over om eruit te komen.”

Paar seconden over
Na afloop bespreken deskundigen van Friesland Boeit met de studenten wat ze nog hadden moeten doen om uit de kamer te kunnen komen. “We baalden wel, omdat we erachter kwamen dat we er bijna waren.”

Klasgenoot Eschwin Dijkstra is met zijn groepje wel op tijd uit de escaperoom gekomen. “Toen we de code moesten kraken, gingen we met elkaar overleggen. Iedereen vertelde zijn idee en toen kwam de juiste code eruit. We hadden nog een paar seconden over…”

Evaluatie
Doordat er opnames met infraroodcamera’s zijn gemaakt, werden de activiteiten van de studenten na afloop geëvalueerd. “Toen we de beelden terugkeken, zagen we dat iedereen ging zoeken maar we communiceerden het niet allemaal. We gingen bijvoorbeeld dezelfde kastjes doorzoeken. Dan blijf je bezig”, concludeert Stan.
“Het is interessant om jezelf terug te zien en leuk om te zien dat je binnen een paar minuten gaat samenwerken”, vertelt Eschwin.

Kwaliteiten leren kennen
“De studenten hadden al een aantal testen gedaan zodat ze hun eigen kwaliteiten leren kennen, maar de escaperoom is het ultieme voor studenten”, vertelt Simon Kuipers, operationeel coördinator College Company.

Het bedrijf Friesland Boeit, waarvan een oud-student van het Friesland College een van de oprichters is, heeft een wetenschappelijk verantwoord analysemodel ontwikkeld waarin sociale vaardigheden en competenties gemonitord worden. Het gaat om vaardigheden en competenties als samenwerken, communiceren, leiderschap, denkkracht en ict-geletterdheid.

Functies
“We zitten nu in de opstartfase met de nieuwe studenten van de College Company. De escaperoom is uitermate geschikt om de competenties van studenten te zien.” In de College Company gaan studenten per groep een echt bedrijf opzetten.

Ze werken met echt geld, schrijven zich in bij de Kamer van Koophandel en openen een bankrekening. De functies binnen de groep variëren van algemeen directeur tot marketingmanager. “Vandaag hebben we de terugkoppeling gedaan. De competenties koppelen we aan de functies die er zijn. Is iemand bijvoorbeeld goed met cijfertjes, dan is de functie financieel manager misschien wel geschikt.”

 

 

Geschreven door communicatie afdeling Friesland College. Link: http://www.frieslandcollege.nl/nieuws/studenten-ontdekken-kwaliteiten-in-escaperoom.html & https://www.facebook.com/pg/frieslandcollege/photos/?tab=album&album_id=1309895999030293